خبرگزاری مهر -گروه هنر-علیرضا سعیدی: حدود ۶۵ روز از برگزاری تازهترین نشست هماهنگی مدیریت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مدیران سالنهای برگزاری کنسرت، تهیهکنندهها و اعضای صنوف حوزه موسیقی برای بررسی شرایط آغاز اجراهای صحنهای و بازگشایی سالنها میگذرد، اما با وجود انتشار چند خبر امیدوارکننده مبنی بر آغاز کنسرتها و البته حواشیای که طی روزهای اخیر همزمان با پیشفروش کنسرت چند خواننده پاپ به وجود آمد، هنوز خواننده و تهیهکنندهای حاضر نشده است تن به برگزاری کنسرت بدهد.
گویا ماجرای توجیه اقتصادی کنسرتها و درآمدزایی در فرآیند فعلی نظام اقتصادی موسیقی ایران که به شدت تحث تأثیر کرونا است همچنان برای کنسرت گذاران و خوانندگان این عرصه به ویژه حوزه موسیقی پاپ، دارای اولویت بیشتری بوده و این صنف تصمیم ندارد تا زمان تضمین قطعی سود اقتصادی کنسرتی را برگزار کند.
دلیل این ادعا هم زمانی شکل پررنگتر و موثرتری میگیرد که از زمان آغاز بلیت فروشی تعداد محدودی از خوانندگان پاپ در روزهای گذشته و افزایش عجیب و غریب قیمت بلیتها که گویا برای جبران کم شدن ظرفیت سالنها صورت گرفت، بسیاری از رسانهها و حتی مخاطبان و طرفداران این خوانندگان نسبت به این افزایش ناگهانی موضع گرفتند. شرایطی که موجب شد در مدت زمانی اندک پنجرههای مربوط به فروش بلیت این خوانندگان بسته و ماجرا به وقت دیگری موکول شود. گویی اینکه کنسرتگذاران و خوانندگان اصلاً انتظار این را نداشتند تا مردم نسبت به افزایش ناگهانی قیمت بلیتها این چنین واکنش تندی نشان دهند.
تردیدی نیست که فرآیند تولید، بازاریابی و فروش محصولات موسیقی به ویژه در حوزه موسیقی پاپ فارغ از کیفیت و استانداردهای موسیقایی که در مجالی دیگر میتواند مورد بررسی دقیقی قرار گیرد، وابستگی زیادی به متغیرهای اقتصادی دارد و قطعاً هنرمندان و فعالان این عرصه جدای از مساله شهرت و آنچه از موسیقی میخواهند، نگاهی هم به نظام اقتصادی این حوزه دارند. چارچوبی که حق طبیعی یک هنرمند در یک فضای هنری با مؤلفههای مربوط به آن است، اما این موضوع زمانی میتواند دربرگیرنده اشکال منفی و بروز حاشیه شود که تصمیمات اتخاذ شده از سوی آنها برای برگزاری یا عدم برگزاری اجرای زنده صرفاً به دلیل مسائل اقتصادی محدود شود و معذوراتی چون ارتقای حال روحی مردم در شرایط ویژه کنونی به ویژه آنهایی که شیوهنامههای بهداشتی حضور در کنسرتها را پذیرفتهاند، در درجه دوم قرار بگیرد.
خبرگزاری مهر -گروه هنر-علیرضا سعیدی: حدود ۶۵ روز از برگزاری تازهترین نشست هماهنگی مدیریت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مدیران سالنهای برگزاری کنسرت، تهیهکنندهها و اعضای صنوف حوزه موسیقی برای بررسی شرایط آغاز اجراهای صحنهای و بازگشایی سالنها میگذرد، اما با وجود انتشار چند خبر امیدوارکننده مبنی بر آغاز کنسرتها و البته حواشیای که طی روزهای اخیر همزمان با پیشفروش کنسرت چند خواننده پاپ به وجود آمد، هنوز خواننده و تهیهکنندهای حاضر نشده است تن به برگزاری کنسرت بدهد.
گویا ماجرای توجیه اقتصادی کنسرتها و درآمدزایی در فرآیند فعلی نظام اقتصادی موسیقی ایران که به شدت تحث تأثیر کرونا است همچنان برای کنسرت گذاران و خوانندگان این عرصه به ویژه حوزه موسیقی پاپ، دارای اولویت بیشتری بوده و این صنف تصمیم ندارد تا زمان تضمین قطعی سود اقتصادی کنسرتی را برگزار کند.
دلیل این ادعا هم زمانی شکل پررنگتر و موثرتری میگیرد که از زمان آغاز بلیت فروشی تعداد محدودی از خوانندگان پاپ در روزهای گذشته و افزایش عجیب و غریب قیمت بلیتها که گویا برای جبران کم شدن ظرفیت سالنها صورت گرفت، بسیاری از رسانهها و حتی مخاطبان و طرفداران این خوانندگان نسبت به این افزایش ناگهانی موضع گرفتند. شرایطی که موجب شد در مدت زمانی اندک پنجرههای مربوط به فروش بلیت این خوانندگان بسته و ماجرا به وقت دیگری موکول شود. گویی اینکه کنسرتگذاران و خوانندگان اصلاً انتظار این را نداشتند تا مردم نسبت به افزایش ناگهانی قیمت بلیتها این چنین واکنش تندی نشان دهند.
تردیدی نیست که فرآیند تولید، بازاریابی و فروش محصولات موسیقی به ویژه در حوزه موسیقی پاپ فارغ از کیفیت و استانداردهای موسیقایی که در مجالی دیگر میتواند مورد بررسی دقیقی قرار گیرد، وابستگی زیادی به متغیرهای اقتصادی دارد و قطعاً هنرمندان و فعالان این عرصه جدای از مساله شهرت و آنچه از موسیقی میخواهند، نگاهی هم به نظام اقتصادی این حوزه دارند. چارچوبی که حق طبیعی یک هنرمند در یک فضای هنری با مؤلفههای مربوط به آن است، اما این موضوع زمانی میتواند دربرگیرنده اشکال منفی و بروز حاشیه شود که تصمیمات اتخاذ شده از سوی آنها برای برگزاری یا عدم برگزاری اجرای زنده صرفاً به دلیل مسائل اقتصادی محدود شود و معذوراتی چون ارتقای حال روحی مردم در شرایط ویژه کنونی به ویژه آنهایی که شیوهنامههای بهداشتی حضور در کنسرتها را پذیرفتهاند، در درجه دوم قرار بگیرد.